Leta i den här bloggen

måndag 10 september 2012

Röka hjärta

Hjärtan är den del av viltet som av många jägare klassas som en delikatess. Många har inte vågat för att dom tror det smakar inälvsmat. Jag skall direkt säga att det smakar inte vilt eller lever överhuvudtaget mer åt rostbiffhållet.

Jag tycker dock att man skall röka hårt och torka samt ha relativ hög salthalt. Sedan skär man i tunna skivor och njuter till en öl.

Jag sprutsaltar med 16% saltlösning för att sedan låta hjärtat dra och utjämnas i 14% saltlake ca 3 dagar. Sedan röks hjärtat i 6-8 timmar för att slutligen varmrökas till 74'C innertemperatur.




3 kommentarer:

  1. Hej hit ska jag komma tillbaka älskar styckdetaljer! :)

    SvaraRadera
  2. Har hittat laddningskabeln nu till datorn:) Rökt älghjärta har jag ätit många, många gånger.....en riktig delikatess!
    Återkommer hit till dig....trevlig läsning!

    SvaraRadera
  3. Ni är välkomna, det finns styckningsschema att ladda ner

    SvaraRadera