Leta i den här bloggen

torsdag 17 november 2011

Oxbottenfjälster, kappen eller beef bung


Har sökt efter dessa stora fjälster som kommer från nöt, se bild nedan. Står här Capend men KA Lundgrens säljer den som kappen eller oxbotten, engelskan säger beef bung eller capend.


Vad gör man då med detta? Jo stor korv eller som engelsmännen, Haggis. http://www.buttonsoup.ca/2011/01/main-event-haggis-and-clapshot.html

Har aldrig provat detta men vill göra stor salami, typ denna.

Snodd bild från www
När jag sköljt och mätte fjälstret blev jag oerhört förvånad över storleken, en full kappen kräver nog ca 4-5 kg korvmassa. Det var en skada i mitt så jag fyllde inte helt fullr upp. En jämförelse mellan Kappen och färfjälster är oerhört slående se bild nedan.

Kappen 95 - 115 mm, Fårtarm 21 - 23 mm
Bestämde mig tidigt för att göra en salami med fänkålstouch. Åkte till affären tidigt, då var fänkålskryddan slut. Besviken fick jag åka hem och tänka om. Rotade runt bland kryddorna och hittade en färdig Thyringer kryddblandning som jag med framgång använt på färskkorv, går detta till salami?

Sagt och gjort mätte upp kryddor. Lade bakterierna i ljummet vatten.










Använde picknicbog.











Maler genom 4,5 mm hålskiva. Allt mycket kallt










Blanda i alla kryddorna










Stoppningen har jag ingen bild på men det gick åt 2800 gram korvmassa till denna gigant.

















Nu i förtorkning, kondenseringsfasen.


Nu skall den in i mognadsskåpet i ca 3 - 4 månader, fortsättning följer................




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar